Valmentaja- ja ohjaajakoulutusten osaamistavoitteet ja arviointikriteerit

 

KOULUTUSTASOJEN OSAAMISTAVOITTEET JA ARVIOINTIKRITEERIT

1.TENNISOHJAAJAKOULUTUS – TASO 1.

1.1. Ohjaajakoulutuksen osaamistavoitteet

  • yksittäisen harjoituskerran suunnittelu, toteutus ja arviointi
  • ohjeiden ja palautteen antaminen
  • taidon opettaminen alkeistasolla
  • ryhmäharjoituksen turvallinen hallinta
  • kilpailujärjestelmän tunteminen
  • ohjaajan eettinen ja vastuullinen toiminta
  • oman ohjaamistaidon arviointi ja kehittäminen

1.2. Osaamistavoitteiden arviointikriteerit

  1. Harjoituksen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Ohjaaja osaa:

  • Suunnitella yhden harjoituksen loogisen kokonaisuuden
  • ikä- ja kehitysvaiheille sopiva tavoite ja teema
  • tavoitteeseen ja teemaan sopivat harjoitteet ja kehittelyt
  • Organisoida ja toteuttaa harjoituksen
  • apuviivojen ja –verkkojen hyödyntäminen kentän rajaamisessa
  • koko tenniskentän ja sen reuna-alueiden hyödyntäminen
  • aikataulussa pysyminen
  • ryhmän hallinta
  • Arvioida harjoituksen onnistumista sen jälkeen
  • mitkä asiat onnistuivat ja mitkä eivät
  • miten tehdä asiat paremmin seuraavalla kerralla
    1. Ohjeiden ja palautteen antaminen

Ohjaaja osaa:

  • Antaa selkeät ja lyhyet ohjeet ja tavoitteet pelaajille
  • ydinasioihin keskittyvät ohjeet ja tavoitteet
  • sijoittuminen pelaajiin nähden ohjeiden annon aikana
  • selkeä äänenkäyttö
  • Antaa palautetta ryhmälle ja yksilölle tehtävän ja tavoitteen suunnassa
  • palaute tavoitteen suuntaista
  • jokaiselle pelaajalle yksilöllistä palautetta harjoituksen aikana
  • loppupalaute ryhmälle harjoituksen loputtua

 

  1. Taidon opettaminen alkeistasolla

Ohjaaja osaa:

  • Opettaa lajitaitoja ja –tekniikkaa pelilähtöisesti
  • pelinomaisia harjoituksia ja viitepelejä
  • peli-idean opettaminen jo alkeistasolla
  • tekniikka- ja lyöntiharjoitteet yhdistetty pelitilanteisiin
  • peruslyöntien ja syötön opettaminen sopivien progressioiden avulla
  • Käyttää alkeistasolle sopivia palloja, verkkoa ja kenttäkokoa sekä muita apuvälineitä
  • pallojen nopeus ja pomppukorkeus tasolle sopivat
  • kentän koko ja verkon korkeus tasolle sopivat
  • erilaisten apuvälineiden hyödyntäminen
  • Luoda paljon toistoja ja onnistumisia harjoiteltavaan asiaan
  • organisointi ja harjoitteiden valinta mahdollistavat suuren toistojen määrän
  • mahdollisimman vähän odottelua ja luppoaikaa
  • paljon onnistumisia
    1. Ryhmäharjoituksen turvallinen hallinta

Ohjaaja osaa:

  • Ennaltaehkäistä ongelma- ja riskitekijöitä
  • pelaajien turvallinen organisointi yhdelle tenniskentälle
  • alkuun leikki tai lämmittelyharjoitus
  • mahdollisten terveysongelmien selvittäminen ennen harjoituksen tai kauden alkua
  • Toimia oikein ja vastuullisesti ensiaputilanteessa
  • ensiavun perustietojen ja –taitojen hallitseminen
  • ensiaputilanteen viestiminen eteenpäin (mm. lasten vanhemmat)
  • hallin turvallisuussuunnitelman tunteminen
    1. Kilpailujärjestelmän tunteminen

Ohjaaja osaa:

  • Ohjata ja kannustaa pelaajia sopiviin kilpailuihin
  • erilaisten kilpailumuotojen tunteminen
  • kilpailuihin ilmoittautuminen ja kilpailujen järjestäminen TennisÄssässä
    1. Ohjaajan eettinen ja vastuullinen toiminta

Ohjaaja osaa:

  • Vastuullisuusohjelman perusasiat
  • henkisesti turvallinen toimintaympäristö ja ohjaajan etiikka
  • yhdenvertaisuus ja tasa-arvo tennisohjauksessa
  • antidoping ja Puhtaasti paras-ohjelma
    1. Oman ohjaamistaidon arviointi ja kehittäminen

Ohjaaja osaa:

  • Arvioida omaa ohjaamistaitoaan ja kerätä palautetta
  • oman osaamisen arviointi suhteessa työtehtävien vaatimuksiin
  • seuran arvio ja palaute osaamisesta koulutuksen alussa
  • kouluttajien ja mentorin palaute koulutuksen aikana
  • Hyödyntää palautetta ja laatia oman ohjaamistaidon kehittämissuunnitelman
  • tavoitteiden asettaminen arviointien ja palautteiden pohjalta
  • tavoitteiden sitominen konkreettisiin toimenpiteisiin ja mittareihin
  • kehityssuunnitelman aikataulutus
  • Toteuttaa ja seurata kehityssuunnitelmaa ja pohtia sen onnistumista
  • oppimispäiväkirjan pitäminen
  • loppuarvio ja pohdinta omasta kehittymisestä

 

2: SEURAVALMENTAJA – Taso 2.

2.1. Seuravalmentajakoulutuksen osaamistavoitteet

  • harjoituskauden suunnittelu, toteutus ja arviointi
  • ohjeiden ja palautteen antaminen ryhmälle sekä yksilöille
  • vuorovaikutustaidot ja opetusmenetelmät
  • lajitaitojen progressiivinen kehittäminen
  • ryhmäharjoituksen turvallinen hallinta
  • kilpailemismahdollisuuksien lisääminen
  • valmentajan eettinen ja vastuullinen toiminta
  • oman valmennustaidon arviointi ja kehittäminen

2.2. Osaamistavoitteiden arviointikriteerit

  1. Harjoituskauden suunnittelu, toteutus ja arviointi

Valmentaja osaa:

  • Suunnitella harjoituskauden (kevät, kesä tai syksy) edeten kokonaisuudesta pienempiin osiin
  • kauden iso tavoite ja osatavoitteet
  • viikkojen ja päivien tavoitteet ja teemat
  • harjoitusten teemat ja sisällöt
  • Huomioida ikä- ja kehitysvaiheet suunnittelussa
  • tavoitteet ja sisällöt vaiheiden mukaan
  • ryhmä- ja yksilökohtaiset tavoitteet
  • Toteuttaa suunnitelman pitkäjänteisesti ja joustavasti sekä arvioida sen onnistumista
  • punaisen langan säilyttäminen kauden aikana
  • suunnitelman muuttaminen ja soveltaminen tarvittaessa ja perustellen
  • toteutuksen järjestelmällinen seuranta, arviointi ja dokumentointi
  1. Ohjeiden ja palautteen antaminen ryhmälle sekä yksilöille

Valmentaja osaa:

  • Antaa selkeät ohjeet ja palautteet ryhmälle
  • ydinasioihin keskittyvät ohjeet ja tavoitteet, selkeä äänenkäyttö
  • oma sijoittuminen ja hyvät näytöt
  • ryhmälle annettava palaute tavoitteiden suuntaista
  • tehokas ja selkeä organisointi, toiminta nopeasti käyntiin
  • Antaa yksilöllisiä ohjeita ja palautetta harjoituksen aikana
  • suurin osa palautteesta yksilölle
  • palaute yksilöllisten tavoitteiden suuntaista

 

  1. Vuorovaikutustaidot ja opetusmenetelmät

Valmentaja osaa:

  • Käyttää kahdensuuntaista vuorovaikutusta
  • kontaktin saaminen pelaajiin
  • keskusteleva ja kyselevä vuorovaikutus
  • verbaali ja non-verbaali vuorovaikutus
  • Käyttää eri opetusmenetelmiä oppimisen tukena
  • lineaarinen ja non-lineaarinen opettaminen
  • eri opetustyylien tavoitteellinen ja monipuolinen käyttö
  • eriyttäminen ja yksilöllistäminen harjoituksen sisällä
  1. Lajitaitojen progressiivinen kehittäminen

Valmentaja osaa:

  • Kehittää lajitaitoja pelilähtöisesti systemaattisesti
  • taitojen ja tekniikan opettaminen yhdistettynä pelitilanteisiin
  • lyönti- ja liikkumistaitojen kehittäminen sopivien progressioiden avulla
  • taidon oppimisen vaiheiden mukainen toiminta
  • Muokata oppimisympäristöä taitojen kehittämisessä
  • erilaisten pallojen ja pelialueiden tarkoituksenmukainen käyttö
  • apuvälineiden hyödyntäminen
  • sopiva haastetaso ja eriyttäminen harjoituksen sisällä
  • organisointi ja harjoitteet mahdollistavat riittävän toistojen ja onnistumisten määrän
  1. Ryhmäharjoituksen turvallinen hallinta

Valmentaja osaa:

  • Ennaltaehkäistä ongelma- ja riskitekijöitä
  • pelaajien turvallinen organisointi kahdelle tenniskentälle
  • lajin tyyppivammojen tunteminen ja niiden huomiointi
  • mahdollisten terveysongelmien selvittäminen ennen harjoituksen tai kauden alkua
  • Toimia oikein ja vastuullisesti ensiaputilanteessa
  • ensiavun perustietojen ja –taitojen hallitseminen
  • ensiaputilanteen viestiminen eteenpäin (mm. seuran valmennusjohto)
  • hallin turvallisuussuunnitelman tunteminen
  • 6. Kilpailemismahdollisuuksien lisääminen

Valmentaja osaa:

  • Lisätä toiminnallaan pelaajien kilpailemista
  • kilpailujärjestelmän ja –muotojen tunteminen
  • pelaajien ohjaaminen ja kannustaminen kilpailuihin
  • kilpailujen järjestäminen seurassa
  • 7. Valmentajan eettinen ja vastuullinen toiminta

Valmentaja osaa:

  • Vastuullisuusohjelman perusasiat
  • henkisesti turvallinen toimintaympäristö ja valmentajan etiikka
  • yhdenvertaisuus ja tasa-arvo harrastevalmennuksessa
  • antidoping ja Puhtaasti paras-ohjelma
  • 8.Oman valmennustaidon arviointi ja kehittäminen

Valmentaja osaa:

  • Arvioida omaa valmennustaitoa ja kerätä palautetta
  • oman osaamisen arviointi suhteessa työtehtävien vaatimuksiin
  • seuran arvio osaamisesta koulutuksen alussa
  • kouluttajien ja mentorin palaute arvio koulutuksen aikana
  • pelaajilta (ja huoltajilta) kerätty palaute
  • Hyödyntää palautetta ja laatia oman valmennustaidon kehittämissuunnitelman
  • itsearvioinnin ja palautteiden pohjalta asetut tavoitteet
  • tavoitteiden sitominen konkreettisiin toimenpiteisiin ja mittareihin
  • kehityssuunnitelman aikataulutus ja resursointi
  • Toteuttaa ja seurata kehityssuunnitelmaa ja pohtia sen onnistumista
  • oppimispäiväkirjan pitäminen
  • loppuarvio ja pohdinta omasta kehittymisestä
  • 3. KILPAVALMENNUSKOULUTUS = Taso 3.

3.1. Kilpavalmentajakoulutuksen osaamistavoitteet

  • urheilijan vastuuvalmentajana toimiminen
  • yksilöllisten tavoitteiden asettaminen ja urheilijan kehityksen arviointi
  • harjoitusvuoden kokonaisvaltainen suunnittelu, toteutus ja arviointi
  • lajitaitojen opettaminen yksilöllisistä lähtökohdista ja kilpatenniksen vaatimusten mukaisesti
  • fyysisten ominaisuuksien kehittämisen perusteet
  • henkisten taitojen kehittämisen perusteet
  • valmentajan toiminta kilpailutapahtumassa
  • valmentajan vastuullinen, turvallinen ja eettinen toiminta
  • oman valmennustaidon arviointi ja kehittäminen

 

3.2. Osaamistavoitteiden arviointikriteerit

  1. Urheilijan vastuuvalmentajana toimiminen

Valmentaja osaa:

  • Kantaa kokonaisvastuun pelaajan valmennuksesta
  • yhden valmennuksen periaate
  • vastuu pelaajan kokonaisuudesta
  • yhteistyö muiden valmentajien ja teamin jäsenten kanssa
  • Toimia yhteistyössä vanhempien kanssa
  • tavoitteiden ja kehittymisen raportointi vanhemmille
  • yhteiskasvattajuus vanhempien kanssa
  • säännöllinen yhteydenpito
  • yhteistyö ja –suunnittelu mm. kisamatkojen osalta
  1. Yksilöllisten tavoitteiden asettaminen ja urheilijan kehityksen arviointi

Valmentaja osaa:

  • Huomioida lajin ja toimintaympäristön vaatimukset tavoitteiden asettamisessa
  • tavoitteet perusteltu lajin vaatimuksista
  • kansallisen tai kansainvälisen toimintaympäristön vaatimusten huomiointi
  • Huomioida urheilijan polun vaihe tavoitteiden asettamisessa
  • urheilijan polun vaiheen erityispiirteet ja vaatimukset huomioitu
  • kasvu- ja kehitysvaihe otettu huomioon
  • Huomioida pelaajan yksilölliset tekijät tavoitteiden asettamisessa
  • pelaajan omat pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteet
  • harjoitustaustan ja tason huomiointi
  • pelityylin ja persoonan huomiointi
  • muiden lajien ja harrastusten huomiointi
  • resurssien (mm. aika, talous) huomiointi
  • Yhdistää tavoitteet selkeisiin mittareihin ja aikatauluun
  • tavoitteet mitattavia ja konkreettisia
  • tavoitteet ja niissä kehittymisen arviointi aikataulutettu
  • Arvioida ja seurata pelaajan kehittymistä
  • systemaattinen kehittymisen seuranta ja arviointi sekä dokumentointi
  • yhteenveto tavoitteissa onnistumisesta
  • kriittinen arvio onnistumiseen vaikuttaneista syistä sekä omasta onnistumisesta
  • askelmerkit jatkoon
  1. Harjoitusvuoden kokonaisvaltainen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Valmentaja osaa:

  • Rakentaa pelaajalle yksilöllisen kehityssuunnitelman
  • pitkän tähtäimen suunnitelma ja unelma
  • vuosi- ja kausisuunnitelmat
  • viikkosuunnitelmat ja –rytmitys
  • päivä- ja harjoitussuunnitelmat
  • myös muut lajit ja harrastukset sekä koulu huomioitu
  • Laatia yksilöllisen kilpailukalenterin
  • tärkeimpien kilpailujen ympärille rakennettu kalenteri
  • kalenteri mahdollistaa riittävän ottelumäärän ja sopivan voitto-tappio-suhteen
  • sopivassa suhteessa oman tasoisia sekä helpompia ja vaikeampia kilpailuita
  • talous huomioitu
  • Toteuttaa suunnitelman pitkäjänteisesti ja joustavasti sekä arvioida sen onnistumista
  • pitkäjänteisyyden ja punaisen langan säilyttäminen vuoden aikana
  • suunnitelman muuttaminen ja soveltaminen tarvittaessa ja perustellen
  • toteutuksen järjestelmällinen seuranta ja kriittinen arviointi
  1. Lajitaitojen opettaminen yksilöllisistä lähtökohdista ja kilpatenniksen vaatimusten mukaisesti

Valmentaja osaa:

  • Vuorovaikutustaitojen perusteet yksilöllisessä valmennuksessa
  • kahdensuuntainen vuorovaikutus
  • verbaali ja non-verbaali vuorovaikutus
  • Käyttää eri opetusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti
  • lineaarinen ja non-lineaarinen opettaminen
  • eri opetustyylien ja arviointitapojen käyttäminen tavoitteellisesti
  • taidon oppimisen vaiheiden mukainen toiminta
  • eriyttäminen ja yksilöllistäminen ryhmäharjoituksessa
  • apuvälineiden hyödyntäminen oppimisen tehostamiseksi
  • Opettaa lajitaitoja ja tekniikkaa pelilähtöisesti
  • taktisen ajattelun ja pelin ymmärtämisen kehittäminen
  • pelaamisen kehän eri vaiheet huomioitu
  • sopivien harjoitteiden ja pelien käyttö
  • Kehittää pelaajien teknisiä ja taktisia valmiuksia systemaattisesti ja progressiivisesti
  • lyönti- ja liikkumistaitojen kehittäminen sopivien progressioiden avulla
  • tärkeimpien pelitilanteiden systemaattinen harjoittelu
  • pitkäjänteisyys ja systemaattisuus harjoittelussa
  1. Fyysisten ominaisuuksien ja henkisten taitojen kehittämisen perusteet

Valmentaja osaa:

  • Fyysisten ominaisuuksien kehittämisen perusteet
  • tenniksen fyysisten vaatimusten ja lajianalyysin tunteminen
  • eri ominaisuuksien kehittämiseen soveltuvat harjoitteet
  • eri ominaisuuksien kehittämisen rytmittäminen viikko- ja kausitasolla
  • fysiikkaharjoitteet lajitaitojen oppimisen tukena
  • vammoja ennaltaehkäisevä fyysinen harjoittelu
  • Henkisten taitojen kehittämisen perusteet
  • pelaajan itsetuntemuksen ja itseluottamuksen kehittäminen
  • sisäisen motivaation kehittäminen
  • keskittymistaitojen kehittäminen
  • vastuullisuuden kehittäminen
  • Urheilijaksi kasvattaminen
  • ravinnon ja levon merkitys
  • urheilun ja muun elämän yhteensovittaminen
  • esimerkillinen toiminta mediassa
  1. Valmentajan toiminta kilpailutapahtumassa

Valmentaja osaa:

  • Valmistaa pelaajan kilpailuun
  • tärkeimpiin kilpailuihin valmistavat kilpailut (kalenteri)
  • kilpailuihin valmistavan kauden sisällöt
  • edeltävän viikon ohjelma
  • kilpailupäivän ohjelma ja rutiinit
  • Ottelun aikaiset valmennustehtävät
  • ottelun analysointi
  • pelaajan tukeminen ottelun aikana
  • valmentajan oma tunnehallinta ja kehonkieli
  • Antaa ottelupalautteen ja hyödyntää otteluanalyysia jatkoa varten
  • palautteen ajankohta (pelaajan tunteminen)
  • palautteen antaminen rakentavassa ja kehittävässä hengessä
  • pelaajan reflektointitaitojen ja oman ajattelun kehittäminen
  • otteluanalyysin hyödyntäminen jatkoon
  1. Turvallinen ja eettinen toiminta

Valmentaja osaa:

  • Huomioida turvallisuusasiat
  • henkisen ja fyysisen turvallisuuden huomioinen
  • ensiavun perustietojen ja –taitojen hallitseminen
  • hallin turvallisuussuunnitelman tunteminen
  • Kehittää pelaajan terveyttä
  • toimenpiteet terveiden päivien lisäämiseksi
  • sairasteluiden ja vammojen ennaltaehkäiseminen
  • Eettisten asioiden huomioiminen
  • antidoping
  • eettisen ohjeistuksen mukainen toiminta
  1. Oman valmennustaidon arviointi ja kehittäminen

Valmentaja osaa:

  • Arvioida omaa valmennustaitoa ja kerätä palautetta
  • oman osaamisen arviointi suhteessa työtehtävien vaatimuksiin
  • seuran arvio osaamisesta koulutuksen alussa
  • kouluttajien ja mentorin palaute arvio koulutuksen aikana
  • pelaajilta (ja huoltajilta) kerätty palaute
  • Hyödyntää palautetta ja laatia oman valmennustaidon kehittämissuunnitelman
  • itsearvioinnin ja palautteiden pohjalta asetut tavoitteet
  • tavoitteiden sitominen konkreettisiin toimenpiteisiin ja mittareihin
  • kehityssuunnitelman aikataulutus ja resursointi
  • Toteuttaa ja seurata kehityssuunnitelmaa ja pohtia sen onnistumista
  • oppimispäiväkirjan pitäminen
  • loppuarvio ja pohdinta omasta kehittymisestä

 

Lisätiedot:

Harri Suutarinen – Koulutuspäällikkö

harri.suutarinen@tennis.fi; +358447755348