Turun ennätyksellisen Davis Cup -tapahtuman taloudellinen vaikuttavuus 2,2 miljoonaa euroa

24.5.2024  |  09:00  |  Raportit

Sponsor Insight Finland toteutti helmikuun Davis Cup -tapahtumasta kävijäkyselyn Turun kaupungin, Gatorade Centerin ja Tennisliiton toimeksiannosta.

Kyselytutkimukseen vastasi 817 tapahtumakävijää; kysely levitettiin lipun ostaneille sähköpostitse. Vastaajista 52 % asuu Turun seudulla ja koko Varsinais-Suomen osuus oli 59 % sekä Uudeltamaalta saapuneiden 26 % ja Pirkanmaalta 7 %.

Helmikuisesta Turun Davis Cup -tapahtumasta tuli ennätyksellisen suuri tenniksen yleisötapahtuma Suomessa; viikonlopun otteluita ja Suomen etenemistä Davis Cup Finals -tapahtumaan, eli MM-kisoihin, toista vuotta putkeen saapui seuraamaan 14 454 katsojaa ja päiväkohtainen ennätys asetettiin ratkaisupäivänä lukemaan 7824.

Tapahtuman suositeltavuusarvo oli poikkeuksellisen korkea urheilutapahtumien keskiarvoihin verraten; 86 % suosittelisi tapahtumaa ystävilleen erittäin todennäköisesti. Kyselyn vastaajista 69 % oli ensimmäistä kertaa katsomassa Davis Cup -ottelua Suomessa ja turkulaisista vastaajista ensikertalaisia oli 84 %.

”Viimeisten vuosien aikana koetut Davis Cup -tapahtumat ovat saaneet suomalaiset ennen näkemättömällä tavalla liikkeelle lajimme pariin. Vireä seuratoiminta ja samanaikainen vahva huippu-urheilumenestys antavat hienot mahdollisuudet elämyksellisille tapahtumille”, tiivisti Tennisliiton viestintä- ja markkinointipäällikkö Jarno Tiusanen.

Tapahtumalla oli suuri merkitys Turun seudun matkailulle. Turun ulkopuolelta saapuneista 91 % matkusti Turkuun tapahtuman vuoksi. Tapahtuman taloudellinen vaikuttavuus alueelle oli 2,2 miljoonaa euroa, josta Turun ulkopuolelta saapuneiden osuus oli 1,67 miljoonaa euroa.

”Suorien aluetaloudellisten vaikutusten lisäksi Davis Cup toi Turulle runsaasti positiivista julkisuutta. Tapahtumaviikonloppu elävöitti koko kaupunkia ja vahvisti mielikuvia Turusta elinvoimaisena ja aktiivisena kaupunkina”, Turun kaupungin tapahtumajohtaja Antti Kirkkola kertoo.

”Isotkin matkailukaupungit tarvitsevat näkyviä tapahtumia tukemaan ympärivuotista matkailua. Tapahtumilla on valtava rooli siinä, että kaupunkiin saadaan houkuteltua kuluttajia, jotka käyttävät palveluita ja tuovat sitä kautta lisää rahaa Turun talousalueelle”, Turku Liven liiketoimintajohtaja Heidi Aho lisää.

Lisätiedot:

Jarno Tiusanen, viestintä- ja markkinointipäällikkö, Tennisliitto, p. 050 406 2350, jarno.tiusanen@tennis.fi

Antti Kirkkola, tapahtumajohtaja, Turun kaupunki, p. 050 5590 103, antti.kirkkola@turku.fi

Jaa:

Seuraava uutinen: Viikkokatsaus 21/2024 – →