Uutiset
Tutustu seuraviestinnän vinkkeihin HyTS:n uudistuneen viestinnän kautta
12.5.2021 | 08:10 | Seurat
Hyvinkään Tennisseura (HyTS) on uudistanut seuratoiminnan toimintamallejaan ja uudistusten joukossa on myös seuran viestintä.
Seuraviestintä on parhaimmillaan innostavaa ja kiinnostavaa sekä sitä kautta mukaansa tempaavaa. HyTS:n toiminnanjohtajana elokuussa 2020 aloittanut Gabor Lovro (artikkelikuvassa) kertoo seuraviestinnän olleen yksi selkeä kehittämiskohde.
– Katsoimme koko seuratoimintamme läpi ja aloitimme listaamaan sekä tekemään kehitystoimenpiteitä – yksi kokonaisuus oli viestintä. Kaiken tekemisemme tavoitteena on, että toimimme yhdessä seurana.
Lovro ja HyTS lähtivät uudistamaan viestinnän toimintamallejaan katsomalla ja kysymällä apua ja vinkkejä alueensa muilta seuroilta sekä Tennisliitosta. Lovro ja Tennisliiton viestintä- ja markkinointipäällikkö Jarno Tiusanen pitivät muutamat palaverit ja soittokierrokset viime syksynä, joiden pohjalta HyTS sai apua viestinnän säännöllisyyden parantamiseksi (toimintamallien rakentamista ja järjestelmien käyttöönottoa), luotiin raameja seuraviestinnälle (mitä halutaan viestiä ja miksi?) sekä ideoitiin Kentällä olet voittaja -kampanja.
– Gabbella oli selkeät suuntaviivat ja ajatus siitä mitä seuraviestintä HyTS:n kohdalla voisi olla. Tämän pohjalta kävimme läpi toiveiden tynnyrin ja haasteet, joiden kautta löysimme heidän seuralle sopivat toimintamallit sekä viestintää helpottavat järjestelmät, avasi prosessin alkua Tiusanen.
– Itselläni ja seurallamme on paljon osaamista valmennustyöstä, mutta ei viestinnästä ja sama pätee varmasti muissakin tennisseuroissa. Lähes jokainen käyttää jotain sosiaalisen median kanavaa henkilökohtaisesti, mutta seuraviestinnän tekeminen on eri asia. Jarnon kanssa oli hyvä käydä läpi ajatuksiani ja yhteisen ideoinnin kautta saimme luotua viestintätapamme – minä visioin ja Jarno tarjosi keinoja näiden viemiseksi käytäntöön, kertoi Lovro.
Kentällä olet voittaja -kampanja jäi elämään seuraviestinnän kulmakiveksi
HyTS oli aloittanut jo brändiuudistustaan hieman ennen Lovron pestin aloittamista. Lovro jatkoi tätä kehitystyötä ja alkoi miettiä jalkauttamista käytäntöön. Seuran tiedostoissa oli ideoituna lause ”Kentällä olet voittaja”, mutta sitä ei oltu hyödynnetty missään.
– Varmaan monilla seuroilla on visio ja missio sekä ideoita sloganista. Näillä ei kuitenkaan tee mitään, jos niitä ei hyödynnetä, kiteytti Lovro.
HyTS:n ja Tennisliiton ensimmäisessä viestintäpalaverissa syksyllä 2020 kertoi Lovro tulevasta kotisivu-uudistuksesta ja käytettävissä olevista sekä tulossa olevista materiaaleista.
– Muistan tuon hetken hyvin, kun Gabbe kertoi mitä kaikkea he ovat tehneet ja mitä on tulossa sekä mitä on niin sanotusti olemassa. Siinä hetkessä kyselin hieman tarkemmin tuosta Kentällä olet voittaja -lauseesta ja onko sitä ajateltu hyödyntää. Yhdessä ideoimme ja yhdistelimme asioita, mistä syntyi Kentällä olet voittaja -kampanja, muisteli Tiusanen.
Kentällä olet voittaja -kampanja toteutettiin Instagram-palvelussa syksyllä 2020. Tavoitteena oli aktivoida omaa jäsenistöä ja pelaajia julkaisemaan kuvia käyttäen #kentälläoletvoittaja. Kuvan aiheena sai olla tennis, treenit, kisat, ilo ja hauskuus tai mikä vaan, mikä sai henkilön tuntemaan olonsa voittajaksi.
– Kampanja toimi hyvin ja jäsenistömme innostui aiheesta sekä aisti uusia tuulia, vaikka kuvia ei vielä montaa tullutkaan. Tulemme uusimaan tämän kampanjan myös ensi syksynä. Tämä kampanja olisi varmaan jäänyt tekemättä ilman yhteistä ideointia Jarnon kanssa, yhteistyössä on voimaa. Muutamat junnumme huomasivat kampanjan heti alkuvaiheessa ja kysyivät: ”Onko tuo meidän slogan?”. Kyllähän se on ja nyt hytsiläiset alkavat pitää jo lausetta omanaan, kuvaili Lovro.
”Kannattaa myös hyödyntää olemassa olevia materiaaleja ja liiton viestintää”
HyTS:n haasteena, kuten monen muunkin seuran, on viestinnän resurssipula. Kuinka viestiä, jos ei ole tekijöitä? Sama haaste tuli puheeksi myös Kentällä olet voittaja -kampanjan osalta.
– Viestinnän tekeminen on tärkeää ja seuratoiminnasta löytyy paljon kerrottavia asioita. Meillä ja monella muulla ei ole palkattua henkilöä vastaamaan viestinnästä, niin kannattaa jakaa vastuuta. Viestintävastuuta kannattaa jalkauttaa läpi seuratoiminnan, jotta sisältöä tulee monipuolisesti.
– Lisäksi sisällöntuotannon näkökulmasta laadukkaan materiaalin tuottaminen on myös haaste ja siihen kannattaa pyytää apua ja investoidakin. Kannattaa myös hyödyntää olemassa olevia materiaaleja ja liiton viestintää. Liittoviestintä tukee meidän tekemistämme ja on helppoa esimerkiksi jakaa liiton sisältöjä. Se miltä näytämme ulospäin on tärkeää, ensivaikutelman voi tehdä vain kerran, jatkoi Lovro.
Helpotusta viestinnän tekemiseen ja säännöllisyyden luomiseen tuovat sosiaalisen median kanavien tarjoamat ajastusmahdolllisuudet tai Bufferin kaltaiset palveluntarjoajat, joissa voi kätevästi ajastaa viestintää ennakkoon yhdestä paikasta kaikkiin some-kanaviin. Hyvä kampanja tai idea voi helposti menettää tehonsa, jos toiminta ei ole säännöllistä.
– Otimme käyttöön Bufferin ja se on ollut suuri apu. Nyt istun kerran kuukaudessa alas ja ajastan julkaisuja eteenpäin – siten ei tarvitse olla joka päivä miettimässä ja stressaamassa viestintää. Voin olla hyvillä mielin tietäen seuramme olevan näkyvillä ja pääsen itse keskittymään seura- ja valmennustoimintaan, päätti Lovro.
Seuraviestinnän vinkkejä
- Viestintävastuun osoittaminen seuranne resurssien mukaisesti. Jakakaa vastuuta.
- Luokaa viestinnän toimintamallit. Mitä, miksi, milloin, miten ja kenelle viestitään? Pyydä apua ja kehitytään yhdessä, jarno.tiusanen@tennis.fi.
- Hyödynnä olemassa olevia materiaaleja. Jaa esimerkiksi Tennisliiton tuottamia sisältöjä ja hyödynnä kuvapankkia. Lisäksi kannattaa osallistua Olympiakomitean kampanjoihin.
- Ota hyöty irti teknologiasta: esimerkiksi sosiaalisen median ajastusmahdollisuudet ja Bufferin kaltaiset palvelut.
Jaa: