Valmentaja- ja ohjaajakoulutusten osaamistavoitteet ja arviointikriteerit
KOULUTUSTASOJEN OSAAMISTAVOITTEET JA ARVIOINTIKRITEERIT
1.TENNISOHJAAJAKOULUTUS – TASO 1.
1.1. Ohjaajakoulutuksen osaamistavoitteet
- yksittäisen harjoituskerran suunnittelu, toteutus ja arviointi
- ohjeiden ja palautteen antaminen
- taidon opettaminen alkeistasolla
- ryhmäharjoituksen turvallinen hallinta
- kilpailujärjestelmän tunteminen
- ohjaajan eettinen ja vastuullinen toiminta
- oman ohjaamistaidon arviointi ja kehittäminen
1.2. Osaamistavoitteiden arviointikriteerit
- Harjoituksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Ohjaaja osaa:
- Suunnitella yhden harjoituksen loogisen kokonaisuuden
- ikä- ja kehitysvaiheille sopiva tavoite ja teema
- tavoitteeseen ja teemaan sopivat harjoitteet ja kehittelyt
- Organisoida ja toteuttaa harjoituksen
- apuviivojen ja –verkkojen hyödyntäminen kentän rajaamisessa
- koko tenniskentän ja sen reuna-alueiden hyödyntäminen
- aikataulussa pysyminen
- ryhmän hallinta
- Arvioida harjoituksen onnistumista sen jälkeen
- mitkä asiat onnistuivat ja mitkä eivät
- miten tehdä asiat paremmin seuraavalla kerralla
- Ohjeiden ja palautteen antaminen
Ohjaaja osaa:
- Antaa selkeät ja lyhyet ohjeet ja tavoitteet pelaajille
- ydinasioihin keskittyvät ohjeet ja tavoitteet
- sijoittuminen pelaajiin nähden ohjeiden annon aikana
- selkeä äänenkäyttö
- Antaa palautetta ryhmälle ja yksilölle tehtävän ja tavoitteen suunnassa
- palaute tavoitteen suuntaista
- jokaiselle pelaajalle yksilöllistä palautetta harjoituksen aikana
- loppupalaute ryhmälle harjoituksen loputtua
- Taidon opettaminen alkeistasolla
Ohjaaja osaa:
- Opettaa lajitaitoja ja –tekniikkaa pelilähtöisesti
- pelinomaisia harjoituksia ja viitepelejä
- peli-idean opettaminen jo alkeistasolla
- tekniikka- ja lyöntiharjoitteet yhdistetty pelitilanteisiin
- peruslyöntien ja syötön opettaminen sopivien progressioiden avulla
- Käyttää alkeistasolle sopivia palloja, verkkoa ja kenttäkokoa sekä muita apuvälineitä
- pallojen nopeus ja pomppukorkeus tasolle sopivat
- kentän koko ja verkon korkeus tasolle sopivat
- erilaisten apuvälineiden hyödyntäminen
- Luoda paljon toistoja ja onnistumisia harjoiteltavaan asiaan
- organisointi ja harjoitteiden valinta mahdollistavat suuren toistojen määrän
- mahdollisimman vähän odottelua ja luppoaikaa
- paljon onnistumisia
- Ryhmäharjoituksen turvallinen hallinta
Ohjaaja osaa:
- Ennaltaehkäistä ongelma- ja riskitekijöitä
- pelaajien turvallinen organisointi yhdelle tenniskentälle
- alkuun leikki tai lämmittelyharjoitus
- mahdollisten terveysongelmien selvittäminen ennen harjoituksen tai kauden alkua
- Toimia oikein ja vastuullisesti ensiaputilanteessa
- ensiavun perustietojen ja –taitojen hallitseminen
- ensiaputilanteen viestiminen eteenpäin (mm. lasten vanhemmat)
- hallin turvallisuussuunnitelman tunteminen
- Kilpailujärjestelmän tunteminen
Ohjaaja osaa:
- Ohjata ja kannustaa pelaajia sopiviin kilpailuihin
- erilaisten kilpailumuotojen tunteminen
- kilpailuihin ilmoittautuminen ja kilpailujen järjestäminen TennisÄssässä
- Ohjaajan eettinen ja vastuullinen toiminta
Ohjaaja osaa:
- Vastuullisuusohjelman perusasiat
- henkisesti turvallinen toimintaympäristö ja ohjaajan etiikka
- yhdenvertaisuus ja tasa-arvo tennisohjauksessa
- antidoping ja Puhtaasti paras-ohjelma
- Oman ohjaamistaidon arviointi ja kehittäminen
Ohjaaja osaa:
- Arvioida omaa ohjaamistaitoaan ja kerätä palautetta
- oman osaamisen arviointi suhteessa työtehtävien vaatimuksiin
- seuran arvio ja palaute osaamisesta koulutuksen alussa
- kouluttajien ja mentorin palaute koulutuksen aikana
- Hyödyntää palautetta ja laatia oman ohjaamistaidon kehittämissuunnitelman
- tavoitteiden asettaminen arviointien ja palautteiden pohjalta
- tavoitteiden sitominen konkreettisiin toimenpiteisiin ja mittareihin
- kehityssuunnitelman aikataulutus
- Toteuttaa ja seurata kehityssuunnitelmaa ja pohtia sen onnistumista
- oppimispäiväkirjan pitäminen
- loppuarvio ja pohdinta omasta kehittymisestä
2: SEURAVALMENTAJA – Taso 2.
2.1. Seuravalmentajakoulutuksen osaamistavoitteet
- harjoituskauden suunnittelu, toteutus ja arviointi
- ohjeiden ja palautteen antaminen ryhmälle sekä yksilöille
- vuorovaikutustaidot ja opetusmenetelmät
- lajitaitojen progressiivinen kehittäminen
- ryhmäharjoituksen turvallinen hallinta
- kilpailemismahdollisuuksien lisääminen
- valmentajan eettinen ja vastuullinen toiminta
- oman valmennustaidon arviointi ja kehittäminen
2.2. Osaamistavoitteiden arviointikriteerit
- Harjoituskauden suunnittelu, toteutus ja arviointi
Valmentaja osaa:
- Suunnitella harjoituskauden (kevät, kesä tai syksy) edeten kokonaisuudesta pienempiin osiin
- kauden iso tavoite ja osatavoitteet
- viikkojen ja päivien tavoitteet ja teemat
- harjoitusten teemat ja sisällöt
- Huomioida ikä- ja kehitysvaiheet suunnittelussa
- tavoitteet ja sisällöt vaiheiden mukaan
- ryhmä- ja yksilökohtaiset tavoitteet
- Toteuttaa suunnitelman pitkäjänteisesti ja joustavasti sekä arvioida sen onnistumista
- punaisen langan säilyttäminen kauden aikana
- suunnitelman muuttaminen ja soveltaminen tarvittaessa ja perustellen
- toteutuksen järjestelmällinen seuranta, arviointi ja dokumentointi
- Ohjeiden ja palautteen antaminen ryhmälle sekä yksilöille
Valmentaja osaa:
- Antaa selkeät ohjeet ja palautteet ryhmälle
- ydinasioihin keskittyvät ohjeet ja tavoitteet, selkeä äänenkäyttö
- oma sijoittuminen ja hyvät näytöt
- ryhmälle annettava palaute tavoitteiden suuntaista
- tehokas ja selkeä organisointi, toiminta nopeasti käyntiin
- Antaa yksilöllisiä ohjeita ja palautetta harjoituksen aikana
- suurin osa palautteesta yksilölle
- palaute yksilöllisten tavoitteiden suuntaista
- Vuorovaikutustaidot ja opetusmenetelmät
Valmentaja osaa:
- Käyttää kahdensuuntaista vuorovaikutusta
- kontaktin saaminen pelaajiin
- keskusteleva ja kyselevä vuorovaikutus
- verbaali ja non-verbaali vuorovaikutus
- Käyttää eri opetusmenetelmiä oppimisen tukena
- lineaarinen ja non-lineaarinen opettaminen
- eri opetustyylien tavoitteellinen ja monipuolinen käyttö
- eriyttäminen ja yksilöllistäminen harjoituksen sisällä
- Lajitaitojen progressiivinen kehittäminen
Valmentaja osaa:
- Kehittää lajitaitoja pelilähtöisesti systemaattisesti
- taitojen ja tekniikan opettaminen yhdistettynä pelitilanteisiin
- lyönti- ja liikkumistaitojen kehittäminen sopivien progressioiden avulla
- taidon oppimisen vaiheiden mukainen toiminta
- Muokata oppimisympäristöä taitojen kehittämisessä
- erilaisten pallojen ja pelialueiden tarkoituksenmukainen käyttö
- apuvälineiden hyödyntäminen
- sopiva haastetaso ja eriyttäminen harjoituksen sisällä
- organisointi ja harjoitteet mahdollistavat riittävän toistojen ja onnistumisten määrän
- Ryhmäharjoituksen turvallinen hallinta
Valmentaja osaa:
- Ennaltaehkäistä ongelma- ja riskitekijöitä
- pelaajien turvallinen organisointi kahdelle tenniskentälle
- lajin tyyppivammojen tunteminen ja niiden huomiointi
- mahdollisten terveysongelmien selvittäminen ennen harjoituksen tai kauden alkua
- Toimia oikein ja vastuullisesti ensiaputilanteessa
- ensiavun perustietojen ja –taitojen hallitseminen
- ensiaputilanteen viestiminen eteenpäin (mm. seuran valmennusjohto)
- hallin turvallisuussuunnitelman tunteminen
- 6. Kilpailemismahdollisuuksien lisääminen
Valmentaja osaa:
- Lisätä toiminnallaan pelaajien kilpailemista
- kilpailujärjestelmän ja –muotojen tunteminen
- pelaajien ohjaaminen ja kannustaminen kilpailuihin
- kilpailujen järjestäminen seurassa
- 7. Valmentajan eettinen ja vastuullinen toiminta
Valmentaja osaa:
- Vastuullisuusohjelman perusasiat
- henkisesti turvallinen toimintaympäristö ja valmentajan etiikka
- yhdenvertaisuus ja tasa-arvo harrastevalmennuksessa
- antidoping ja Puhtaasti paras-ohjelma
- 8.Oman valmennustaidon arviointi ja kehittäminen
Valmentaja osaa:
- Arvioida omaa valmennustaitoa ja kerätä palautetta
- oman osaamisen arviointi suhteessa työtehtävien vaatimuksiin
- seuran arvio osaamisesta koulutuksen alussa
- kouluttajien ja mentorin palaute arvio koulutuksen aikana
- pelaajilta (ja huoltajilta) kerätty palaute
- Hyödyntää palautetta ja laatia oman valmennustaidon kehittämissuunnitelman
- itsearvioinnin ja palautteiden pohjalta asetut tavoitteet
- tavoitteiden sitominen konkreettisiin toimenpiteisiin ja mittareihin
- kehityssuunnitelman aikataulutus ja resursointi
- Toteuttaa ja seurata kehityssuunnitelmaa ja pohtia sen onnistumista
- oppimispäiväkirjan pitäminen
- loppuarvio ja pohdinta omasta kehittymisestä
- 3. KILPAVALMENNUSKOULUTUS = Taso 3.
3.1. Kilpavalmentajakoulutuksen osaamistavoitteet
- urheilijan vastuuvalmentajana toimiminen
- yksilöllisten tavoitteiden asettaminen ja urheilijan kehityksen arviointi
- harjoitusvuoden kokonaisvaltainen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- lajitaitojen opettaminen yksilöllisistä lähtökohdista ja kilpatenniksen vaatimusten mukaisesti
- fyysisten ominaisuuksien kehittämisen perusteet
- henkisten taitojen kehittämisen perusteet
- valmentajan toiminta kilpailutapahtumassa
- valmentajan vastuullinen, turvallinen ja eettinen toiminta
- oman valmennustaidon arviointi ja kehittäminen
3.2. Osaamistavoitteiden arviointikriteerit
- Urheilijan vastuuvalmentajana toimiminen
Valmentaja osaa:
- Kantaa kokonaisvastuun pelaajan valmennuksesta
- yhden valmennuksen periaate
- vastuu pelaajan kokonaisuudesta
- yhteistyö muiden valmentajien ja teamin jäsenten kanssa
- Toimia yhteistyössä vanhempien kanssa
- tavoitteiden ja kehittymisen raportointi vanhemmille
- yhteiskasvattajuus vanhempien kanssa
- säännöllinen yhteydenpito
- yhteistyö ja –suunnittelu mm. kisamatkojen osalta
- Yksilöllisten tavoitteiden asettaminen ja urheilijan kehityksen arviointi
Valmentaja osaa:
- Huomioida lajin ja toimintaympäristön vaatimukset tavoitteiden asettamisessa
- tavoitteet perusteltu lajin vaatimuksista
- kansallisen tai kansainvälisen toimintaympäristön vaatimusten huomiointi
- Huomioida urheilijan polun vaihe tavoitteiden asettamisessa
- urheilijan polun vaiheen erityispiirteet ja vaatimukset huomioitu
- kasvu- ja kehitysvaihe otettu huomioon
- Huomioida pelaajan yksilölliset tekijät tavoitteiden asettamisessa
- pelaajan omat pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteet
- harjoitustaustan ja tason huomiointi
- pelityylin ja persoonan huomiointi
- muiden lajien ja harrastusten huomiointi
- resurssien (mm. aika, talous) huomiointi
- Yhdistää tavoitteet selkeisiin mittareihin ja aikatauluun
- tavoitteet mitattavia ja konkreettisia
- tavoitteet ja niissä kehittymisen arviointi aikataulutettu
- Arvioida ja seurata pelaajan kehittymistä
- systemaattinen kehittymisen seuranta ja arviointi sekä dokumentointi
- yhteenveto tavoitteissa onnistumisesta
- kriittinen arvio onnistumiseen vaikuttaneista syistä sekä omasta onnistumisesta
- askelmerkit jatkoon
- Harjoitusvuoden kokonaisvaltainen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Valmentaja osaa:
- Rakentaa pelaajalle yksilöllisen kehityssuunnitelman
- pitkän tähtäimen suunnitelma ja unelma
- vuosi- ja kausisuunnitelmat
- viikkosuunnitelmat ja –rytmitys
- päivä- ja harjoitussuunnitelmat
- myös muut lajit ja harrastukset sekä koulu huomioitu
- Laatia yksilöllisen kilpailukalenterin
- tärkeimpien kilpailujen ympärille rakennettu kalenteri
- kalenteri mahdollistaa riittävän ottelumäärän ja sopivan voitto-tappio-suhteen
- sopivassa suhteessa oman tasoisia sekä helpompia ja vaikeampia kilpailuita
- talous huomioitu
- Toteuttaa suunnitelman pitkäjänteisesti ja joustavasti sekä arvioida sen onnistumista
- pitkäjänteisyyden ja punaisen langan säilyttäminen vuoden aikana
- suunnitelman muuttaminen ja soveltaminen tarvittaessa ja perustellen
- toteutuksen järjestelmällinen seuranta ja kriittinen arviointi
- Lajitaitojen opettaminen yksilöllisistä lähtökohdista ja kilpatenniksen vaatimusten mukaisesti
Valmentaja osaa:
- Vuorovaikutustaitojen perusteet yksilöllisessä valmennuksessa
- kahdensuuntainen vuorovaikutus
- verbaali ja non-verbaali vuorovaikutus
- Käyttää eri opetusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti
- lineaarinen ja non-lineaarinen opettaminen
- eri opetustyylien ja arviointitapojen käyttäminen tavoitteellisesti
- taidon oppimisen vaiheiden mukainen toiminta
- eriyttäminen ja yksilöllistäminen ryhmäharjoituksessa
- apuvälineiden hyödyntäminen oppimisen tehostamiseksi
- Opettaa lajitaitoja ja tekniikkaa pelilähtöisesti
- taktisen ajattelun ja pelin ymmärtämisen kehittäminen
- pelaamisen kehän eri vaiheet huomioitu
- sopivien harjoitteiden ja pelien käyttö
- Kehittää pelaajien teknisiä ja taktisia valmiuksia systemaattisesti ja progressiivisesti
- lyönti- ja liikkumistaitojen kehittäminen sopivien progressioiden avulla
- tärkeimpien pelitilanteiden systemaattinen harjoittelu
- pitkäjänteisyys ja systemaattisuus harjoittelussa
- Fyysisten ominaisuuksien ja henkisten taitojen kehittämisen perusteet
Valmentaja osaa:
- Fyysisten ominaisuuksien kehittämisen perusteet
- tenniksen fyysisten vaatimusten ja lajianalyysin tunteminen
- eri ominaisuuksien kehittämiseen soveltuvat harjoitteet
- eri ominaisuuksien kehittämisen rytmittäminen viikko- ja kausitasolla
- fysiikkaharjoitteet lajitaitojen oppimisen tukena
- vammoja ennaltaehkäisevä fyysinen harjoittelu
- Henkisten taitojen kehittämisen perusteet
- pelaajan itsetuntemuksen ja itseluottamuksen kehittäminen
- sisäisen motivaation kehittäminen
- keskittymistaitojen kehittäminen
- vastuullisuuden kehittäminen
- Urheilijaksi kasvattaminen
- ravinnon ja levon merkitys
- urheilun ja muun elämän yhteensovittaminen
- esimerkillinen toiminta mediassa
- Valmentajan toiminta kilpailutapahtumassa
Valmentaja osaa:
- Valmistaa pelaajan kilpailuun
- tärkeimpiin kilpailuihin valmistavat kilpailut (kalenteri)
- kilpailuihin valmistavan kauden sisällöt
- edeltävän viikon ohjelma
- kilpailupäivän ohjelma ja rutiinit
- Ottelun aikaiset valmennustehtävät
- ottelun analysointi
- pelaajan tukeminen ottelun aikana
- valmentajan oma tunnehallinta ja kehonkieli
- Antaa ottelupalautteen ja hyödyntää otteluanalyysia jatkoa varten
- palautteen ajankohta (pelaajan tunteminen)
- palautteen antaminen rakentavassa ja kehittävässä hengessä
- pelaajan reflektointitaitojen ja oman ajattelun kehittäminen
- otteluanalyysin hyödyntäminen jatkoon
- Turvallinen ja eettinen toiminta
Valmentaja osaa:
- Huomioida turvallisuusasiat
- henkisen ja fyysisen turvallisuuden huomioinen
- ensiavun perustietojen ja –taitojen hallitseminen
- hallin turvallisuussuunnitelman tunteminen
- Kehittää pelaajan terveyttä
- toimenpiteet terveiden päivien lisäämiseksi
- sairasteluiden ja vammojen ennaltaehkäiseminen
- Eettisten asioiden huomioiminen
- antidoping
- eettisen ohjeistuksen mukainen toiminta
- Oman valmennustaidon arviointi ja kehittäminen
Valmentaja osaa:
- Arvioida omaa valmennustaitoa ja kerätä palautetta
- oman osaamisen arviointi suhteessa työtehtävien vaatimuksiin
- seuran arvio osaamisesta koulutuksen alussa
- kouluttajien ja mentorin palaute arvio koulutuksen aikana
- pelaajilta (ja huoltajilta) kerätty palaute
- Hyödyntää palautetta ja laatia oman valmennustaidon kehittämissuunnitelman
- itsearvioinnin ja palautteiden pohjalta asetut tavoitteet
- tavoitteiden sitominen konkreettisiin toimenpiteisiin ja mittareihin
- kehityssuunnitelman aikataulutus ja resursointi
- Toteuttaa ja seurata kehityssuunnitelmaa ja pohtia sen onnistumista
- oppimispäiväkirjan pitäminen
- loppuarvio ja pohdinta omasta kehittymisestä
Lisätiedot:
Harri Suutarinen – Koulutuspäällikkö
harri.suutarinen@tennis.fi; +358447755348